Direktlänk till inlägg 5 juli 2012

Dag 1 med behandling

Av Veronica Nyström - 5 juli 2012 17:34

I förmiddags runt 11.00 tiden satte läkaren in cellgifterna genom dropp och en spruta. Det tog ca.1,5h Efter det har mamma svettats som en gris, vi har fått bytt kläder på henne och sänglakan flera gånger. Hon har även sprungit som en tok på toaletten, varit jätte kissnödig utav all dropp hon fått pga hennes höga värden av kalk. Men det är bra att hon kissa för då får hon ut all onödig kalk i kroppen.


Natten igår och morgonen imorse var inte den bästa. Hon var uppe och kissade en gång i timmen och oron över dagens behandling har nog spökade. Vi försöker pusha henne hela tiden att tänka positivt och att det här kommer bli bra och att hon måste tänka på glada saker, minnen och personer. Hon behöver all positiv energi som vi bara kan ge henne. Ett sms, en tanke, en blomma, frisk luft, glada miner, glada färger, solsken, varma kramar och pussar, ja vi försöker med allt!


Hon har även fått besök av sin mamma idag vilken var väldigt skönt för båda parterna. Lite småbesök är superbra!!


Vi håller på och diskuterar om vi skall försöka få hem mamma när hon blir lite piggare. Vi behöver få ihop ett bra team med sjuksystrar, läkare och hemtjänst både dag och natt. Tror det skulle vara skönt för mamma och få komma hem ibland. Hem till hennes trädgård :) Samla energin!


En konstig grej jag gjorde idag.... Jag skulle byta tröja och satte på mig en svart tröja, som egentligen är en av mina favviströjor, men så fort jag fick på mig den till mina svart skorts, kände jag en stark jobbig känsla. Jag kan fan inte sätta på mig svarta kläder!!!! Det är ju begravningsfärger!!! Panikångesten och rädslan sköljde över mig och tårarna spröt. Snabbt av med den svart tröjan och på med en neon gul lysande tröja istället :)


Ett ord jag aldrig kommer släppa: Esperanza = hopp på spanska


Nu inväntar vi bara på hur mamma tar emot cellgifterna och om hennes kropp kommer orkar ta emot de och förhoppningsvis kunna stanna upp dem elaka cancercellerna. Det brukar tydligen ta några dagar innan cellgifterna börjar jobba och innan kroppen börjar känna av behandlingen. Så om 4-6 dagar vet vi mer om hur allt kommer att bli i framtiden.

Det är oerhort jobbigt det här. Finns inga ord som kan beskriva detta. Ena dagen känns det bra och man kämpar och har hur mycket hopp och energi som helst och den andra dagen känns allt förjä*ligt rent ut sagt. Trodde inte man kunde gråta så mycket som jag gör ibland. Ibland känns det eller oftast är det skönt att gråta för efteråt känner man sig helt tömd och det fylls på med ny energi och nya hopp. Vi pratar mycket om inställning och positiv energi. Vi jobbar med det hela tiden! Det känns som det är så sjukt viktigt i sådana här lägen. Eller hur?!


Ikväll är det min tur att sussa vid mamma och det är så underbart att få ligga bredvid henne!! Tar tillvara på varje sekund med henne:):) Pussar, kramar, klappar och baddar hennes fuktiga panna, byter kläder och pussar lite till.


Hoppas hon får en lugn natt inatt med mindre oro och många timmars sömn!

ESPERANZA  









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica Nyström - 22 april 2013 21:39

Du är så saknad mamma                        Vill så gärna bara kunna ringa å prata med dej.... Vill berätta allt roligt som händer i mitt liv just nu. Du hade älskat en viss person som jag träffat:) Jag drömmer oft...

Av Veronica Nyström - 15 mars 2013 10:49

Vad menas det med att vara naken? Är det när man klär av sig naken på fyllan på en fest eller klär av sig när man skall duscha... Eller vad menas med att vara naken egentligen?? Det kan också vara när man visar sitt rätta jag. Och hur läs...

Av Veronica Nyström - 24 december 2012 12:58

    God Jul fin mamma                 Farmor         ...

Av Veronica Nyström - 23 december 2012 15:22

This is me   SIXX:AM- Skin ~~~ Paint yourself a picture of what you wish you look like Maybe then they just might feeling ounce of your pain Come in to focus step out of the shadows it´s a loosing battle There´s no need to be ashamed...

Av Veronica Nyström - 4 december 2012 10:59


       Mammas 50årsdagstårta(kronans droghandels färger) & en mindre nöjd mamma i skidbacken ;)   Mamma iväg med sina vänninor i Sälen, tror jag. Och hon skulle ju alltid spexa till de! Pappa inviger växthuset.     Bas...

Ovido - Quiz & Flashcards